Izabela Bodal
Centrum Rozwoju i Terapii
Fundament
Diagnoza ADHD – dzieci, młodzież, dorośli
Diagnoza ADHD – dzieci, młodzież, dorośli
ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) to jedno z najczęstszych zaburzeń neurorozwojowych, które może występować w bardzo różny sposób – u dzieci, nastolatków, a także dorosłych.
Diagnoza to pierwszy krok, by zrozumieć własne funkcjonowanie lub potrzeby swojego dziecka – i świadomie je wspierać.
Na czym polega diagnoza ADHD?
Proces diagnostyczny obejmuje:
szczegółowy wywiad rozwojowy i kliniczny z rodzicem (lub osobą dorosłą diagnozowaną),
obserwację zachowania i funkcjonowania emocjonalno-społecznego,
standaryzowane narzędzia diagnostyczne, takie jak:
Skale oceny objawów ADHD
Testy uwagi, impulsywności, funkcji wykonawczych,
Kwestionariusze dla nauczycieli (w przypadku dzieci),
● analizę środowiskową (szkoła, dom, praca),
● rozpoznanie różnicowe – wykluczenie innych przyczyn trudności (np. zaburzeń lękowych, autyzmu, trudności szkolnych).
Kogo diagnozuję?
Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
Nastolatków – często maskujących objawy lub z wtórnymi trudnościami (lęk, obniżony nastrój)
Dorosłych – którzy całe życie funkcjonowali „na wysokich obrotach” lub podejrzewają u siebie ADHD dopiero po diagnozie dziecka
Co otrzymujesz po diagnozie?
Szczegółową opinię psychologiczną,
Jasny opis funkcjonowania osoby badanej,
Rekomendacje terapeutyczne, edukacyjne, psychiatryczne lub coachingowe,
Zaświadczenia dla szkoły, poradni, lekarza – w razie potrzeby,
Możliwość dalszego wsparcia: konsultacji, terapii, psychoedukacji rodziców i nauczycieli.
Co ważne…
ADHD to nie „niegrzeczność” ani „lenistwo”.
To odmienny sposób funkcjonowania mózgu – który przy odpowiednim wsparciu i zrozumieniu może stać się źródłem siły, kreatywności i zaangażowania.
DIAGNOZĘ I PSYCHOEDUKACJĘ ADHD PROWADZĘ W OŚRODKACH, KTÓRE KOMPLEKSOWO ZAJMUJĄ SIĘ ADHD