Izabela Bodal
Centrum Rozwoju i Terapii
Fundament
Diagnoza Autyzmu i Zespołu Aspergera
Diagnoza Autyzmu i Zespołu Aspergera
Diagnozowanie spektrum autyzmu to złożony proces, który wymaga wnikliwej oceny funkcjonowania osoby w wielu obszarach. W mojej praktyce korzystam z tzw. „złotego standardu” w diagnostyce autyzmu – narzędzi ADOS-2 i ADI-R, rekomendowanych zarówno w Polsce, jak i na świecie.
ADI-R – wywiad pogłębiony z rodzicem / opiekunem
ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) to ustrukturyzowany wywiad kliniczny, który pozwala zebrać dokładne informacje na temat rozwoju dziecka, funkcjonowania w dzieciństwie, komunikacji, relacji społecznych i zachowań stereotypowych. Narzędzie to jest szczególnie przydatne w diagnozie dzieci starszych, młodzieży oraz osób dorosłych, u których objawy mogą być subtelne lub nietypowe.
ADOS-2 – obserwacja kliniczna
ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, 2nd Edition) to ustrukturyzowana obserwacja, prowadzona w formie zabawy lub rozmowy. Dzięki specjalnie zaplanowanym zadaniom i interakcjom mogę w bezpieczny i naturalny sposób zaobserwować m.in. mimikę, kontakt wzrokowy, komunikację niewerbalną, spontaniczność i styl reagowania dziecka lub osoby dorosłej.
ADOS-2 i ADI-R wzajemnie się uzupełniają, pozwalając uzyskać pełny i rzetelny obraz funkcjonowania osoby diagnozowanej.