Izabela Bodal

Centrum Rozwoju i Terapii
Fundament

Stosowana Analiza Zachowania (SAZ)

Stosowana Analiza Zachowania (SAZ)

SAZ – Stosowana Analiza Zachowania

Pozytywny nurt terapii dzieci z diagnozą Autyzmu i Zespołu Aspergera

SAZ (ang. ABA – Applied Behavior Analysis) to podejście terapeutyczne oparte na rzetelnych badaniach naukowych, uznane na całym świecie za najskuteczniejszą metodę wspierania rozwoju dzieci w spektrum autyzmu. Terapia oparta na analizie zachowania pomaga dziecku nabywać nowe umiejętności, rozwijać mocne strony i przekształcać trudne zachowania w społecznie akceptowalne sposoby komunikacji.

Terapia oparta na dowodach

Wieloletnie badania potwierdzają, że SAZ/ABA przynosi największe efekty, szczególnie przy wczesnym rozpoczęciu terapii i jej systematycznym prowadzeniu. Terapia jest planowana indywidualnie i opiera się na konkretnych celach, obserwacji zachowań oraz systemie motywacyjnym dostosowanym do potrzeb dziecka.

Dlaczego SAZ działa?

– Indywidualny system motywacyjny
Dzięki dostosowaniu nagród i form pochwał do zainteresowań i potrzeb dziecka, terapia staje się dla niego pozytywnym doświadczeniem. Dziecko chętnie się uczy, czuje się szczęśliwe i dumne ze swoich postępów.

– Zadania dostosowane do możliwości
Każde dziecko jest inne. W SAZ uwzględniamy jego aktualny poziom rozwoju, tempo pracy oraz preferencje – co pozwala budować realne sukcesy.

– Rozwijanie wszystkich sfer funkcjonowania
SAZ obejmuje m.in. rozwój mowy, komunikacji, umiejętności społecznych, samodzielności, motoryki małej i dużej, koncentracji i gotowości szkolnej.

– Wzmacnianie mocnych stron
Terapia skupia się nie tylko na trudnościach, ale przede wszystkim na tym, co dziecko potrafi i co może stać się jego zasobem.

– Zachowania trudne – przekształcane, nie tłumione
Uczymy innych, bardziej skutecznych i społecznie akceptowanych sposobów wyrażania emocji, potrzeb czy radzenia sobie z frustracją.

 

dziecko

Efekty terapii SAZ

Poprawa komunikacji i relacji społecznych

– Większa samodzielność w codziennym funkcjonowaniu

– Lepsza koncentracja i gotowość do nauki

– Spadek zachowań trudnych i frustracyjnych

– Rozwój emocjonalny i wzrost samooceny dziecka

Współpraca z rodziną

Terapia SAZ zakłada aktywną współpracę z rodzicami i opiekunami. Wspólnie uczymy się, jak wzmacniać pozytywne zachowania także poza gabinetem – w domu, przedszkolu czy szkole.

Dla kogo?

– Dla dzieci z diagnozą spektrum autyzmu (ASD), w tym Zespołu Aspergera

– Dla dzieci z opóźnieniami rozwojowymi

– Dla dzieci, które mają trudności w komunikacji, zachowaniu, relacjach społecznych